(Zelf)Compassietraining

  • Ben je veeleisend en hard naar jezelf?

  • Ben je bang om te falen?

  • Voel jij je afhankelijk van de waardering van anderen?

  • Neem je het jezelf kwalijk als keuzes in je leven verkeerd uitpakken?

  • Zorg jij voor anderen, maar gun je jezelf geen me-time?

  • Voel jij je tekortschieten in je sociale contacten?

Dan is een zelfcompassietraining misschien wel iets voor jou.

Meestal zijn we harder voor onszelf dan voor anderen en zeggen we dingen tegen onszelf die we nooit tegen anderen zouden zeggen. Een ander die een fout maakt of worstelt omdat dingen anders gaan die hij/zij wil geef je begrip en steun, jezelf geef je op de kop. Onze interne criticus is sterk, juist op momenten dat je het toch al moeilijk hebt. De prijs hiervan is dat je je nog rotter voelt. Verlies aan plezier en soms klachten als verbittering, piekeren, angst of somberheid zijn vaak het werk van de innerlijke criticus.

Het kan anders. Je kunt leren om jezelf te steunen en troosten op moeilijke momenten in plaats van te veroordelen. Uit onderzoek blijkt dat zelfcompassie zorgt voor meer veerkrachtig en emotionele stabiliteit. De zelfcompassietraining is voor iedereen die wil leren aardiger naar zichzelf (en anderen) te zijn. Het is een ideaal vervolg op de mIndfulnesstraining, helpt je om de structuur van het mediteren weer op te pakken of vast te houden en is – net als de mIndfulnesstraining – wetenschappelijk onderzocht op effectiviteit. De training bestaat uit 8 wekelijkse/twee wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur en een extra oefendag in stilte. Het is ook mogelijk om deze training te volgen zonder dat je een mindfulnesstraining hebt gedaan. Neem hiervoor contact op met de trainer om te overleggen wat het beste bij je past.

Voor locatie, data en prijzen: zie agenda

Compassie Jaartraining

De compassie jaartraining is een vervolgtraining voor iedereen die de kwaliteiten van (zelf)compassie verder wil ontwikkelen en verdiepen. Kijk voor meer informatie op de pagina ‘jaartrainingen’. Voor locatie, data en prijzen: zie agenda

Stiltedag Mindfulness & Zelfcompassie

Tijdens een stiltedag doe je oefeningen uit de mindfulness- en zelfcompassietraining onder begeleiding. Tijdens de pauzes tussendoor is het stil. Dit biedt je de gelegenheid om je beoefening te verdiepen. Bovendien is een stiltedag een uitnodiging om te stoppen met rennen en tijd te nemen om te Zijn, niet-doen. Een oase van rust te midden van de dagelijkse hectiek.

Stilte ochtend Amsterdam: 10.00-13.30 in Centrum Bodywise, Amsterdam
Deze ochtend is voor cursisten die bij Marlou een training volgen of hebben gevolgd.

Stilte dag Hilversum: 10.00-16.30 op De Hoorneboeg Hilversum
Deze dag is voor iedereen die behoefte heeft aan rust en ontspanning. Meditaties worden afgewisseld met klankschalen sessies en een stiltewandeling door het prachtige heidelandschap. ’s Middags is er een heerlijke vegetarische lunch en tussendoor koffie en thee.